Virtual Learning Environments as tools to improve the cognitive development of students

Main Article Content

Andersson José Martínez Nieto

Abstract

In recent times, learning models have been incorporating technologies through educational centers, all this in response to the demands and needs of the new realities that have been happening in education together with the challenges that these new generations of students are facing. The objective is to analyze the use and evolution of the incorporation of technologies in education, to improve the cognitive development of students during the teaching-learning process. A bibliographic review was carried out on the subject, and an exhaustive investigation of the works of several authors on the evolution of virtual learning environments, and their benefit for students. It is evident that there is a positive impact on both teachers and students. The use of learning platforms can help in such essential aspects as the design of most self-regulatory activities. The data found in this research serve as an incentive to continue the study of how technologies have improved the educational process by providing teachers with new tools that will facilitate the support to face-to-face classes, in order to improve the process of autonomous and regulated learning.


Keywords: Information and communication technologies, virtual learning, teaching and learning process

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Nieto, A. J. (2022). Virtual Learning Environments as tools to improve the cognitive development of students. Aula Virtual, 3(7), 232-241. Retrieved from http://www.aulavirtual.web.ve/revista/ojs/index.php/aulavirtual/article/view/141
Section
Essays

References

Antonio A. Barreiro J; Crespo, J.; Pazos, J; Rodríguez, A;, Silva, A: (2003) Informe técnico sobre e-learning para la Agencia Tributaria Española. Madrid,

Alfonso, I. R. (2015). Propuesta de modelo de Gestión del Conocimiento para Entornos Virtuales de Aprendizaje y su aplicación en el área de la Salud (Tesis Doctoral). Universidad de la Habana, Cuba.

Ávila (2001): Ambientes virtuales de aprendizaje - una nueva experiencia. Ver documento en: http://investigacion.ilce.edu.mx/dice/articulos /articulo11.htm.

Bello, R.E. (2005). Educación virtual: Aula sin paredes. [Artículo], de: Http://www.educar.org /artículos/e ducacionvirtual.asp

Bolaños, B. G., Molina, B. Z. (2007). Introducción al currículo. 21 ed. Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia

Cabero, J. (2002). “Mitos de la sociedad de la información: sus impactos en la educación”, en AGUIAR, M.V. y otros (coods), Cultura y Educación en la sociedad de la información. A Coruña, Netbiblo, 17-38

Cano, M; Llego A. (1995). Espacio, comunicación y aprendizaje. Serie Práctica Nº 4. Sevilla: Díada Editorial S.L.

Del Toro, M. (2006). Modelo de diseño didáctico de hiperentornos de enseñanza-aprendizaje desde una concepción desarrolladora. [Tesis doctoral no publicada]. La Habana: UCP “Enrique José Varona”.

Dillenbourg, (2000). Virtual learning environments. Workshop on virtual learning environments. Learning in the new millennium: Building new education strategies for schools. University of Geneva. http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.5.18.pdf

Freire, P. (1994) Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.

Gairín, J. (2006). Las comunidades virtuales de aprendizaje. Educar, 37, 41-64.

Gimeno, S.J., Pérez, G. A. (2008). La enseñanza: su teoría y práctica. 6th ed. España: Ediciones Akal

Gisbert, M., Adell, J., Rallo, R. y Bellver, A. (1998). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje: El proyecto GET. Cuadernos de Documentación Multimedia, (6-7), . 29-40.

Guerrero, F. K. I. (2003). Modelo para la Creación de Entornos de Aprendizaje basados en técnicas de Gestión del Conocimiento (Doctoral). Universidad Politécnica de Madrid, España.

Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona: Gedisa /EDIUOC

Harmon R.: (1996) La nueva era de los negocios. México: Prentice Hall Hispanoamericana SA,

Ibáñez, J., Delgado-Mata, C. & Aylett, R. (2006). Virtual Environment: A Multi-disciplinary Field. UPGRADE, 7 (2), .1-5.

Jaramillo, L. (2007). Planta física a nivel interno y externo. Disposición del ambiente en el aula. Universidad del Norte. Instituto de Estudios Superiores en Educación. Recuperado de http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/drupal /files/DisposicionAmbienteAula.pdf

Joint Information Systems Committee (JISC): (2000) Requirements for a Virtual Learning Environment. Ver documento en: http://www.jisc.ac.uk/index.cfm?name=mle_related_vle.

Jonassen, D., Peck, K. & Wilson, B. (1999). Learning whit technology. A constructivist perspective. New Jersey: Prentice-Hall

Ortiz, L. F. (2007). Campus Virtual: la educación más allá del LMS. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 4 (1). UOC. Recuperado, de: http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp

Pérez, V. (2006). La preparación informática del docente para la educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. [Tesis doctoral no publicada]. IPLAC, La Habana

Phillips B., Shaw R.J., Taylor D. & Johnson, C. (2010). Using Virtual Environments to Enhance Nursing Distance Education. Creative Nursing, 16 (3), . 132-135

Pulkkinen, J. & Ruotsalainen, M. (1998). “State-of-the-art” review specification. European Commission (TEN-Telecom, TSER and Leonardo da Vinci). Recuperado http://www.schema.s tir.ac.uk/Deliverables

Restrepo, M. y Campo, R. (1999). Formación integral, modalidad de educación posibilitadora de lo humano. Serie: Formas de educación No. 1. Facultad de Educación. Bogotá: Universidad Javeriana

Schunk D.: (1997) Teorías del aprendizaje. 2da. edición. España: Prentice Hall Hispanoamericana S A.

Segovia, F, Beltrán J: (1998) El aulainteligente. España: Espasa Calpe SA,

Toth-Cohen, S. & Mitchell. (2010) Second Life project development as a venue for interdisciplinary collaboration. In D. Russell (Ed.), Cases on collaboration in virtual learning environments (pág. 239-248). Hershey, PA: Information Science Reference.

UNESCO (2014). Comunicación e Información. Conferencia Mundial de la Educación para el Desarrollo sostenible. 2010, 10-12 de noviembre. Aichi-Nagoya, Japón., de: http://www.unesco.org/

Wilson B.: (1995) Metaphors for instruction: why we talk about learning environments. En: Educational Technology, Vol 35, No. 5. . 25-30,

Wurman R.: (2001) Angustia.Informativa. Argentina: Pearson Education,