Modern and contemporary philosophy, aforge of ideas

Main Article Content

Jaida Dorielis González de Fernández
Julio César Blanco Rossitto

Abstract

The twentieth century seizes the upheavals produced by a series of conflicts in the philosophical discourse, new social, economic, scientific and logical problems. Contemporary philosophy focuses on trying to reform, preserve, also alter or abolish old systems of knowledge. One of the first distances between modern and contemporary philosophy arises with positivism, which proposes the experience and application of an analytical method as the exclusive way of obtaining knowledge. In this way, contemporary philosophical currents will address social issues with other approaches; Thus, two types of sciences with different objectives and methods burst forth: the sciences of nature seek to explain, establish laws derived from others; while the sciences of the spirit seek to understand, capture a meaning, from the web of meanings and signifiers of human action. This article, whose method is based on interpretative documentary research, consults several bibliographic sources and authors, with whom the own thought is contrasted in an intersubjective dialogue; Its purpose is to lead a reflexive transit towards topics such as the forge of the philosophy of modernity and its crisis, until decanting in some of the most important philosophical schools of contemporaneity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González de Fernández, J. D., & Blanco Rossitto, J. C. . (2022). Modern and contemporary philosophy, aforge of ideas. Aula Virtual, 3(7), 123-137. Retrieved from http://www.aulavirtual.web.ve/revista/ojs/index.php/aulavirtual/article/view/142
Section
Articles

References

Bolívar, S. (1982). Escritos fundamentales. Caracas, Venezuela: Monte Ávila.

Daros, W. (2015, junio). La creación de la modernidad. Nuevos deseos e intereses de la humanidad.Invenio.18(34), pp. 51-65.

Descartes, R. (2010). Discurso del método. Madrid, España: Colección Austral-Espasa Calpe.

Dussel, E. (2005). Transmodernidad e interculturalidad (Interpretacion desde la filosofía de la liberación).https://enriquedussel.com/txt/Textos_Articulos/347.2004_espa.pdf

Fogar, M. (2013). Corrientes del Pensamiento Contemporáneo.https://hum.unne.edu.ar/academica/departamentos/educa/catedras/cpc.htm

Fonollosa, J. (1993). La posmodernidad, bases filosóficas y valores.Enrahomar, 20, 91-97.

González, M. (2002). ¿Qué es Filosofía Contemporánea? (La unidad de la filosofía contemporánea desde el punto de vista de la historia de la filosofía). Trans/Form/Ação 25 (1). https://doi.org/10.1590/S0101-31732002000100003

Gómez, R. (1986). Historia básica de la filosofía. Madrid, España: Magisterio.

Guba, E. y Lincoln Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En Denman, C. y Haro, J. (Ed.),Por los Rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145). Hermosillo: El Colegio de Sonora.

Lamana, E. (2010). Historia de la filosofía moderna: De Descartes a Kant. Enrahomar, 19,55-57.

Landa, J. y Bolívar, J. (2019). Hay vida más allá de los polos (Conversación sobre otra Venezuela). Caracas, Venezuela: Maltiempo Editores. Fondo Editorial del Caribe.

Lyotard, J. (1991). La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Buenos Aires, Argentina: R.E.I. Argentina.

Martínez, M. (2000). El proceso de nuestro conocer postula un nuevo paradigma epistémico. Relea.

Severino, E. (1986). La Filosofía Moderna. España: Ariel.

Terán, A. (2006). Paradigmas de investigación. Concepciones básicas. Quito, Ecuador: Soboc Grafic.

Toro, M. (2007). Historia de la Filosofía Moderna. Granada: Comares.