Narrative and literary style as determining precepts in scientific dissemination
Main Article Content
Abstract
Science is a social fact and as such it relies on appropriate means of communication to disseminate and validate knowledge, especially when at the dawn of the second decade of the 21st century, the Information and Communication Society (SIC), the Knowledge Society (SC) and Information and Communication Technologies (ICT), reach a remarkable development in the historical trajectory of humanity. This supposes that it is necessary to know and adequately handle the literary genres and modalities commonly used to write about science; however, reality shows the opposite. The present essayistic passage is inscribed within a paradigmatic interpretive vision, for which reason it uses documentary research and the praxis of the author with experience in the edition of scientific and literary magazines, to guide its purposes, which seek to inquire about the Venezuelan scientific production and the situation in which universities find themselves as centers of said production; in turn, explores the ontological relationship between science, language and style. The concluding argument proposes raising the hierarchy of scientific writing, by strengthening linguistic awareness; in the sense that the scientific report deserves to be treated with the elegance of a literary genre that points towards an aesthetics of science.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El contenido de los artículos es responsabilidad exclusiva de los autores.
Debe cumplir con los siguientes aspectos de la licencia CC BY NC ND :
- Atribución: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizó algún cambio. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
- No comercial: el material no se puede utilizar con fines comerciales.
- Sin derivados: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
- Sin restricciones adicionales: No se pueden aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
References
Briceño, G.; J., M. (2016). Mi Casa de los Dioses. Caracas, Venezuela: Fundación Editorial El perro y la rana.
Cadenas, R. (1989). En Torno al Lenguaje. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.
Hustvedt, S. (2021). Los Espejismos de la Certeza. Reflexiones Sobre la Relación Entre el Cuerpo y la Mente. Barcelona, España: Editorial Planeta.
Kuhn, T. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Lima, J., L. (1981). El Reino de la Imagen. Caracas, Venezuela: Fundación Biblioteca Ayacucho.
Palma, H. (diciembre 2005). El desarrollo de las ciencias a través de las metáforas: un programa de investigación en estudios sobre la ciencia. Revista CTS, 2 (6), p.p. 45-65.
Platón (1966). La República. Madrid, España: Clásicos Bergua.
Rosales, N. (mayo-agosto 2021). Una mirada a las universidades venezolanas a través de los rankings académicos. Rev. Téc. Ing. Univ. Zulia. 44 (2). Editorial. https://doi.org/10.22209/rt.v44n2a00
Sautoy, M. (23 de Septiembre de 2018). La trágica historia del matemático Evariste Galois, el revolucionario francés que descifró las partículas fundamentales del Universo, en "Breve historia de Matemáticas" Serie de la BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-45576362
Ugas, G. (2007). Epistemología de la Educación y la Pedagogía. Táchira, Venezuela: Ediciones del Taller Permanente de Estudios Epistemológicos en Ciencias Sociales.